14 daagse trip van Perth naar Broome - Reisverslag uit Perth, Australië van Iris - WaarBenJij.nu 14 daagse trip van Perth naar Broome - Reisverslag uit Perth, Australië van Iris - WaarBenJij.nu

14 daagse trip van Perth naar Broome

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

19 Januari 2014 | Australië, Perth

Blog 6: 06-01-2014 - 19-01-2014

Hallo lieve weblogvolgers,

Blog 6 en ondertussen alweer 13 weken in Australië en in die 13 weken heel veel van Australië mogen zien. Maar om even terug te gaan naar me tour die ik 2 weken geleden ben gestart.
Ga er voor zitten, want het is een lang verhaal. Ook achter iedere dag heb ik de temperatuur van die dag er achter gezet, want het was extreem warm op sommige plekken aan de westcoast.

Dag 1 (30 tot 35 graden)
6 januari stond ik vroeg op om 20 minuten te lopen naar de plek waar we opgehaald werden. We zitten met een leuke groep, heel divers, maar dat maakt het zo leuk. Om 7.15am was iedereen er en was het om 7.30am tijd om te vertrekken naar onze eerste bestemming. Na 2 uur rijden kwamen we aan bij de pinnacle dessert, dit zijn allemaal, ja hoe noem je dat, rotsen van schelpen in de dessert. Was wel hee mooi om te zien. Maar dat we de bus uitstapte verwachtte ik niet dat het zo warm zou zijn, een graadje of 45. Ik had 50+ sunscreen op maar ik voelde het daardoor heen zelfs branden. Na de pinnacle dessert zijn we door gereden naar een plek voor lunch, waar we zelfgemaakte sandwiches hadden. De volgende stop was de dunes of jurien bay, hier gingen we sandboarden, dat was super cool. En het uitzicht vanaf de berg was onwijs mooi, blauw water, rotsen en wit zand. Nog wat tussen stops gehad, maar toen door gereden naar het plaatsje harrock voor onze overnachting. Rond 5en waren we daar en tijd voor een duik in de zee, heerlijk. We hadden een beachhouse voor onze groep met een uitzicht over de oceaan. In de avond gezellig met ze alle gegeten en wat gedronken en op tijd te bed, want de volgende dag ging het wekkertje om 4am.

Dag 2 (40 tot 45 graden)
Om 5am zaten we in de bus op weg naar onze eerste stop, pot alley. Een prachtig uitzicht met lagen rotsen, we konden daar ook mooi de zonsopgang zien. Daarna zijn we door gereden naar het kalbarri national park. In het nationaal park zijn we eerst naar een gebied gegaan wat de z-bend wordt genoemd, prachtige omgeving. Maar ook weer een nieuwe uitdaging gedaan, ik ben wezen abseilen, ik had het enger verwacht, maar het viel uiteindelijk allemaal mee en vond het eigenlijk wel leuk. En wat was het al warm om 9am, zo rond de 30 graden. De volgende stop in het nationaal park was de loop, ook weer een prachtige omgeving en bijzonder hoe dat zo ontstaat. Dat we terug kwamen om 11am van onze wandeling door de loop, had onze tourgids allemaal lekkere dingen klaar staan, sinaasappels, appels en crackers even een tussendoortje want we hadden om 4.30am natuurlijk al ontbeten. Daarna zaten we 2 uur in de bus om bij onze lunch stop te komen. Om 1pm vertelde onze reisgids dat het 45 graden buiten was, lekker temperatuurtje haha. En dat we uit de bus stapte voor de lunch was het 43.7 graden, het is warm, maar uit te houden. Na anderhalf uur rijden kwamen we aan bij shark bay waar onze overnachting was. Alles uitgepakt, bikini aan en de zee in en na de zee nog even een duik in het zwembad bij het hostel genomen. In de avond nog met, scott. Carry en florence gekaart en een wijntje gedronken en 11pm een mooie tijd om het bedje in te duiken.

Dag 3 (40-45 graden)
Vandaag konden we wat langer in ons bedje blijven liggen, 6am ging de wekker en om 7am zaten we weer bepakt in de bus opweg naar monkey mia wat een resort is voor dolfijnen die bijvoorbeeld aangevallen zijn door haaien. Eerst werd er wat verteld over de dolfijnen en na dat kregen ze eten. De volgende stop was eagle bluff, hier zagen we van veraf haaien en roggen. Voor lunch zijn we gestopt bij de hamilton pool, alleen het jammere was dat je er niet mocht zwemmen. Na de lunch eigenlijk alleen maar in de bus gezeten tot dat we in coral bay aankwamen. We sliepen ditmaal in een hostel. In de avond ons bezig gehouden met poolen, mega jenga en tafeltennis.

Dag 4 (35-49 graden)
Vandaag zijn we op trip geweest naar het ningaloo reef van coral bay. Om 8.30am gingen we met de boot de zee op om verschillende wildlife dieren te spotten. En we hadden er heel wat gezien, veel schildpadden gezien en met 2 gezwommen. Heel veel dolfijnen gezien, een leopardshark gespot en de mantarays gezien. We zouden met de mantarays gaan zwemmen, maar daar was helaas geen mogelijkheid voor, want het water was te troebel en ze waren aan het paren. Verder veel gesnorkeld en een mooi onderwaterwereld gezien met mooi koraal en vissen. Om 3pm was het weer tijd om terug te gaan naar de bus en zijn we die middag nog doorgereden naar exmouth, dit was nog een rit van ruim 2 uur. Dat we daar aan kwamen en de bus uitstapte was het 49 graden en dat was om 6pm, niet normaal warm. Nadat alles uitgepakt was heel snel bikini aan een duik in het zwembad genomen, heerlijke afkoeling, maar zodra je er weer uitstapte na 2 minuten had je het alweer goed warm. In de avond gekaart met een groep en daarna met nog 2 andere even gezwommen en in de buitenlucht geslapen met een heleboel sterren boven ons, heel mooi. Het was niet heel comfortabel, harde ondergrond en heel veel wind, dus rond 4am zijn we maar naar onze kamer gegaan om daar nog voor 2.5 uut te slapen.

Dag 5 (35-49 graden)
Om 7am breakfast en om 7.30am vertrokken we naar onze eersre stop, vlahming head lighthouse. Dat we daar aan kwamen was het al 40 graden. Door naar het cape range park waar we naar het strand zijn geweest om te snorkelen maar ook om te relaxen. Snorkelen was weer prachtig, een reefhaai gespot en heel veel mooie vissen en het watertemperatuur was heerlijk, ik denk zo 25 graden. Om 12pm aanstalte gemaakt om weer terug te gaan naar de bus. Terug op het park, geluncht, de was gewassen en natuurlijk even een duik in het zwembad genomen, dat wil je wel met dit warme weer. Om 4pm zijn we met kim de tourguide boodschappen wezen doen voor de rest van de week. En omdat het zo warm is op het park had Kim voorgesteld om te eten op het strand. Al het eten voorbereid en naar het strand gereden. Wat was dat een goed idee, het was een stuk koeler op het strand met het windje. In de avond nog even gekaart maar al snel vielen me ogen dicht, dus ben ik optijd me bed in gegaan.

Dag 6 (40-47 graden)
Alle spullen ingepakt want het was tijd om weer naar de volgende bestemming te gaan. Om 7.30am zaten we weer in de bus om onze weg te vervolgen naar karijini national park. Die dag alleen maar in de bus gezeten, het was een lange dag in de bus. Na 720 km gereden te hebben kwamen we om 5pm aan. Was weer heerlijk warm, spullen uitgepakt, daarna kregen we een praatje over de veiligheid op het park ivm slangen en spinnen en na zonsondergang begonnen met eten maken. In de avond nog even gebuurt bij een andere groep die ook in het park verbleven, nog wat gekletst en rond 11en richting bed, niet in een gewoon bed, maar in een swag (groot slaapzak met een matras) in de buitenlucht. Het was weer heerlijk om in een swag te slapen en wat hadden we weer een mooie sterrenhemel.

Dag 7 (40-47 graden)
Wat een fantastische dag was het vandaag. Om 8am gingen we het karijini park ontdekken. We zijn begonnen bij hancock gorge met een te gekke hike over rotsen en door water om bij mooie plekken te komen. Helaas geen foto's van deze geweldige plekken, me camera kan helaas niet tegen water. Daarna hebben we nog een hike gedaan in de weano gorge met een heftige klim naar beneden over slipperige stenen, maar het was te gek. De omgeving is hier zo prachtig, en de rotsen zijn amazing. Daarna zijn we terug gegaan naar de camping waar we geluncht hebben en rond 2pm zijn we naar hamesly pool gaan waar ook weer een prachtige structuur in de rotsen zat. Het is ongelovelijk hoe de verschuivingen dat heeft veroorzaakt. Daar heerlijk gezwommen, gerelaxd en nog wat geklommen over de rotsen. Wanneer je nog een eind verder liep over de rotsen, daar was ook nog een soort van een pool met een waterval, prachtig.

Dag 8 ( 35-45 graden)
Een andere dag in de karijini national park en dat was zeker geen straf. We hebben weer verschillende hikes gedaan en naar verschillende gorges geweest. Om 8am zijn we eerst gereden naar een plek waar we begonnen met de dales gorge hike, een zware wandeling met het warme weer maar zeker weer de moeite waard, vooral als je weet dat je halverwege de hike een duik kan nemen in de circular pool. Gedurende de hike kwamen we ook bij de prachtige fortesque falls, fascinerend hoe mooi dat is. En het water was zo schoon dat je het kon drinken, dus gelijk de waterflessen gevuld. Na een andere korte wandeling kwamen we bij de fern pool, waar we de hele middag bleven en konden zwemmen. En het water was zo lekker, de toplaag was heel warm en daaronder heerlijk verkoelend water. Er was ook een waterval daar, waar je op rotsen kon zitten, ik zat daar en een ander meisje was aan het zwemmen en in ene zagen scott en ik wat drijven in het water, we dachten eerst dat het een takje was maar dat we goed kijken was het een waterslang. Het probeerde omhoog te klimmen en verdween tussen de rotsen. Het scheen dat die slang er al jaren zat en over het algemeen niks doet. In ene vloog de tijd, om 4pm gingen we weer richting de bus om weer terug te gaan naar de camping. Ik voelde me zo vies. 3 dagen geen douch gehad, 3 dagen gezweet, 2 dagen gezwommen in pools, ontzetend rode benen van het zand, maar ook de mega hoeveelheid zonnebrand op me licham dat maakt het dat je je niet echt fris voelt. Dus besloten om een hele snelle douch te nemen van 2 minuten en wat was dat fijn zeg. We mogen niet te lang douchen het liefst helemaal niet, omdat het op het moment erg droog is en er niet veel water is in die regio. Maar een 2 minuten douche waarin ik alls kon doen, was toch wel een record, als je de kraan maar steeds uitzet als je wast. In de avond gezellig wat gedronken en het laatste nachtje slapen in een swag.

Dag 9 ( 35- 45 graden)
Na veel rijden en een tussenstop in port headland te hebben gehad kwamen we aan bij onze accomodation, dit keer sliep je met 2 personen op een kamer, dat was luxe luxe. In de middag geluncht, opgeruimd en dacht een verkoelende duik te nemen in het zwembad, maar dat was gewoon vies warm. Dus besloten om een koude douche te nemen. Niet dat dat koud was maar beter dan het zwembad. In de avond nog wat gedronken en daarna optijd te bed.

Dag 10 (35 - 40 graden)
Vandaag optijd weggereden om naar onze eindbestemming te gaan, broome. Om 2pm kwamen we daar aan. Mieke getext en die kwamen ophalen vanaf een punt. Super leuk om haar weer te zien en helemaaal leuk om te zien waar ze woont. Nadat ze me opgepikt had zijn we door broome gereden en heeft ze me wat mooie plekken laten zien. En als afsluiter een cocktail gedronken op het strand. Die avond ben ik nog uiteten gaan met de groep van de tour, was gezellig en leuk om iedereen nog even te zien. Want veel gingen er met het vliegtuig terug en niet met de bus, wat ik wel ga doen.

Dag 11 (35 graden)
Laatste dag in broome. Eerst lekker rustig opgestart en daarna ontbeten met mieke bij een cafe. Daarna naar het strand geweest met, kristina, carry en scott. Het was erg warm op het strand, dus zijn we naar het zwembad gegaan waar hun verbleven. In de avond nog uiteten geweest met mieke bij een fish and chips restaurant, we zouden naar de film gaan, maar we waren beide zo moe dat we dat toch maar niet gedaan hebben en thuis op de bank nog wat gedronken hebben.

Dag 12, 13 en 14
Dag 12.13 en 14 gaan in 1. Vanaf dag 12 was het een saaie lange reis. Met nog een paar andere reden we met de bus terug naar Perth. Hier hebben we 3 dagen over gedaan en dit was alleen maar rijden met af en toe een break. Iedere dag reden we zo een 10, 11 uur. Dag 12 zouden we buiten in een swag slapen, maar het was regenachtige en een jongen kwam ons vertellen dat hij een slang zag lopen en wanneer het regent komen alle ongedierte uit de grond. Dus toch maar besloten om het tentje op te zetten, maar wat was het heet in dat tentje, het zweet droop van me af. Maar uiteindelijk eenmaal in slaap een goede nacht gehad. Dag 13 ook weer in de bus en de bus had het in het begin een beetje zwaar, moesten geregeld even stoppen om de bus af te laten koelen. Maar uiteindelijk kwamen we bij onze accomodation aan, super schattig. Alles was oud en nog veel van vroeger. Het leek net of we in de omgeving waren van de serie mcleods daughters. Dag 14 zaten we om 4.30am weer in de bus om ons laatste stuk naar perth te vervolgen waar we om 2pm aankwamem.

Wauw wat heb ik een geweldige tijd gehad aan de westcoast. Maar vooral genoten van de mooie dingen die ik gezien heb, want het was echt fantastisch. Ongelovelijk hoe dat allemaal ontstaan is. Het karijini national park was mijn hoogtepunt van de trip, de rotsen, de gorges, de hikes die er waren, fantastisch. Tot nu toe is dit wel me mooiste trip geweest. De westcoast vind ik bijzonder omdat het 2 kanten heeft, het heeft prachtige stranden maar ook echt het outback gevoel met de dessert, en de mooie uitzichten. Ik zou eerst niet naar de westcoast gaan, maar ik ben heel blij dat ik dat wel gedaan heb. De 24ste vlieg ik naar Nieuw-Zeeland, om precies te zijn naar Auckland op het noordereiland, waar ik tot 2 maart zal blijven en dan weer terug vlieg naar Melbourne.

Ik hoop dat jullie weer genoten hebben van me verhaal, ik in ieder geval wel van me trip.

Dikke kus en knuffel vanuit de westcoast <3 xxx

• 19 Januari 2014 - 13:07

O IJme En T Jannie:

Hoi Iris,
    Nou en of wij genoten hebben,wat weer een lang verhaal en wat was het een druk program. Wat een hitte daar je smelt bijna. Fijn dat je deze trip naar de westcoast hebt gedaan, veel gezien en vooral genoten.
    Doei Iris, nog veel plezier verder,
    Lieve groeten van o IJme en t Jannie

• 19 Januari 2014 - 13:33

Rommie Klijn:

Hallo lieverd,

Wat een prachtige trip heb je gemaakt. Ik lees het vaak nog een keer. Wat geniet je en wat is het warm.
    Heel veel liefs ik hou van je xx ma

• 19 Januari 2014 - 14:04

Ruud:

Wat een prachtig verhaal heb je er weer van gemaakt, en wat heb je weer veel gezien. Hopelijk is het weer in Nieuw-Zeeland wat minder warm.
    Kusjes Papa

• 19 Januari 2014 - 15:04

Jeanet:

He schone zuster.

Wat een lang en leuk verhaal weer.
    Je maakt toch wel wat mee hoor daar!
    Fijn om te lezen dat je zo geniet!!
    Leuk om je vanmorgen even gesproken te hebben via Skype!
    En leuk dat Dani wakker was. Heeft hij zijn tante Iris ook weer even 'gezien' ☺️!
    Geniet lekker verder!!

Liefs, Jeanet ( & Dani

• 20 Januari 2014 - 11:31

Richard:

Lieve Zus,

Weer een fantastisch verhaal en wat een avontuur!

Geniet van je trip in Nieuw Zeeland.

Dikke kus en knuffel Richard

• 20 Januari 2014 - 19:52

Jacqueline:

Wat heb je weer veel meegemaakt en gezien. Geweldig om te lezen. Veel plezier in nieuw Zeeland. Dikke kus van ons Jacq, Wesley en Maaike. Xxx