Deel 2 van het zuider eiland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Iris - WaarBenJij.nu Deel 2 van het zuider eiland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Iris - WaarBenJij.nu

Deel 2 van het zuider eiland

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

25 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Christchurch

12-02-2014 tm 24-02-2014

Deel 2 van het zuidereiland.

Westport (12 feb)
Vanmorgen vertrokken we om 11.30pm vanuit kaiteriteri naar westport. Eerst zijn we gestopt bij lake nelson, waar je een mooi uitzicht had over de bergen, je kon er een duik nemen, maar dat vond ik iets te koud en er zwommen heel veel tonijnen rond daar. Maar me lunch gehad in een mooie omgeving. Daarna weer in de bus voor een andere 2 uur en toen kregen we regen onderweg, ik denk dat ik dat hier in het zuidereiland wel meer ga zien. Maar we hadden geluk want bij onze volgende stop voor de cape foulwind walk waar we een korte looproute hadden van 45 min was het droog en dat we klaar waren begon het weer te regen. We liepen langs de coast waar we zeeleeuwen zagen en er liepen ook mooie vogels rond die ze de wekke vogel noemen. Westport is een plek waar niet zoveel te doen is en al helemaal niet als het regent. Maar de hostel was fijn dus daar lekker gebleven en wat gedronken.

Frans Joseph (13, 14 en 15 feb)
Vanmorgen werd ik wakker en het regende flink. We vertrokken om 8.30 vanaf westport naar Frans Joseph. We hadden een tussenstop in punakiki waar we de pancake rocks hebben gezien. Dit zijn allemaal dunne lagen stenen boven op elkaar. Om 5pm kwamen we aan in frans joseph, we hadden ons slaapverblijf in the rainforest retreat. We hadden ons zelf een beetje verwend en een kamer gemomen met 4 bedden en en-suite, een tv en een waterkoker. Dat we in onze kamer kwamen gelijk een warme chocolade melk gemaakt en ben ik onder de deken gekropen om een beetje warm te worden, want wederom regende het weer. Daarna met nog een paar andere wat in de bar gedronken, hier kwamen we ook weer mensen tegen die we al konden van de vorige bussen, het is leuk om die dan weer tegen te komen. Om 22.30pm de tv aangezet en toen konden we nog een film kijken, die op dat moment net begon. En dan denk je een kamer voor 4 personen te boeken en een goede nacht rust te hebben en dan heb je een oudere vrouw in je kamer die snurkt. Uiteindelijk zo vaak wakker van der geworden dat ik der wakker heb gemaakt en gezegd dat ze zich om moest draaien. De dag erna ben ik gaan wandelen naar de Frans Joseph glacier. Het was interessant om te zien hoe snel de glasier steeds kleiner wordt en dat je eigenlijk door het glacier gebied loopt wat nu steen en zand is. In 5 jaar is het zoveel kleiner geworden. Dat ik terug kwam de hot tub in gedoken om warm te worden voordat we in de avond uiteten gingen, dat doe ik bijna nooit, dus daar even van genoten. Ik had garlic bread met beef nacho en sour creme, was erg lekker, het is weer eens wat anders. Het was wat uitgestorven in de bar dus zijn we om half 11 weer naar onze kamer gegaan waar we weer een film konden kijken. Omdat de lodge volgeboekt was en we bleven een derde dag moesten we veranderen van hostel. Alles overgesjouwd en daarna een shuttle gebeld die ons naar de fox glacier heeft gebracht, waar we een wandeling hebben gedaan naar de fox glacier, dat is weer een andere glacier dan de frans joseph glacier. We konden nu veel dichterbij de glacier komen dan de glacier in Frans Joseph dus dat was wel erg leuk. In de avond hebben we de terrace walk gedaan, dit was een wandeling in het donker waar je dan de glowworms kon zien, dit zijn kleine beestjes die licht geven in het donker.


Wanaka (16, 17 en 18 feb)
De volgende dag werden we om 7.30am opgepikt om naar wanaka te gaan. Ik denk dat dit de langste dag in de bus was, maar met veel tussenstops. Eerst zijn we gestopt bij lake matheson, amazing. Dit is de lake waar je de mountains in het water kan zien. We deden een wandeling van 1.5 uur waar je verschillende uitkijkpunten had. Daarna door gereden naar de thunder creek falls wat een mega waterval is, hier heb ik een foto van waarbij ik het water probeer op te vangen met me mond hihi. Daarna nog twee uitzichtpunten gehad bij lake wanaka en lake hawea wat 2 prachtige lakes zijn. We hadden vandaag ontzettend veel mazzel met het weer, want de zon scheen en we hadden een strak blauwe lucht. Dat we dan ook in wanaka aan kwamen zijn we naar de i site gegaan voor wat meer informatie en toen tot 8pm bij de lake gezeten. En maar goed ook want de volgende dag was het kouder en er stond veel wind. Dus die ochtend rustig opgestart en naar de mount iron gelopen en naar de top gelopen waar je een uitzicht had over wanaka. Voor lunch terug gegaan naar de hostel en daarna met sian en nog 2 andere een wandeling gemaakt langs lake wanaka waar we uit kwamen bij de winery rippon waar we een wijntasting hebben gedaan. Om 6.15pm zijn we naar de film gegaan tegen over de hostel. Dit was een bioscoop met allemaal banken er in super leuk opgezet en ze hadden ook vers zelf gemaakte chocolade koekjes die super lekker waren. We hebben de film 12 years a slave gezien, maar jeetje wat was dat heftig zeg, het was ook nog eens gebaseerd op een waar gebeurd verhaal dat maakt het dan allemaal nog heftiger. Dag 3 in wanaka was een prachtige dag, een blauwe lucht met wat wolkjes dat ik wakker werd. De dag ervoor zou ik proberen om het om te zetten naar 2 dagen maar blij dat dat niet gelukt is, want het weer was prachtig. Besloten om een mountainbike te gaan huren. Je heb hier verschillende mountainbike tracks, eerst ben ik langs lake wanaka gaan fietsem en uiteindelijk de btn track gedaan. Er stond wel dat het voor gevorderde was maar ik dacht dat kan ik wel even doen haha. Ik heb het overleefd maar hoe dat vraag ik me zelf ook nog af. Het was te gek om te doen, de omgeving was prachtig maar de track ging om hoog naar beneden en hoge hobbels met dalingen die ik niet helemaal verwacht had. Op 1 kleine val na ben ik op het eind gekomen. Maar hoe zwaar het ook was ik ben blij dat ik het gedaan heb. Daarna ben ik de zelfde weg terug gegaan langs de lake omdat het zo mooi was maar met een tussen stop langs de rivier waar ik me lunch gegeten heb. Op de heen weg kwam ik mensen tegen en die kwam ik ook weer tegen dat ik terug naar me hostel liep, hun zaten op het terras, nog even een praatje gemaakt en een glas wijn gedronken die ze me aanboden. Nieuw zeelanders zijn hele spontane en aardige mensen, je voelt je gelijk op je gemak. Daarna nog even bij de lake gelegen en in de avond nog even gezond voor mezelf gekookt want dat zal in queenstown er niet echt van komen denk ik. Want de volgende stop is de partystad van nieuw zeeland, queenstown.

Queenstown (19, 20, 21 en 22 feb.)
Om 9am vertrokken we eerst met de bus naar puzzeling world. Dit was wel grappig, je had hier verschillende experimenten met vormen, balans en ruimtelijke inzichten. Daarna door gereden naar een fruit markt waar ik pruimen gekocht heb, is weer is wat anders dan appels en bananen. En toen eindelijk door naar queenstown. We kwamen daar om 3pm aan, uiteindelijk alles georganiseerd en nog even queenstown in gegaan, heel veel winkeltjes en barretjes, het ziet er erg gezellig uit. In de avond op stap geweest met charlotte, anne en yenninck. We zijn begonnen bij de find, dit is een bar waar je cocktails uit een theepot kan drinken, super grappig, maar vooral heel erg lekker. En je hebt hier goedkope drankjes (4.50) omdat we in de hostel nomads verblijven. Daarna nog naar de boiler room gegaan waar ze een liveband hadden met regea muziek. Hele gezellige avond gehad en de avond afgesloten met een fergburger. Dat ik nog niet in queenstown was liet iedereen me weten dat ik zeker een fergburger moet eten als ik in queentown zou konen. En dan denk je wat is er zo bijzonder aan fergburger want het is gewoon een chicken of beefburger. Maar als je er 1 gehad hebt weet je waarom, ze zijn echt heel lekker maar mega groot. Ik had er 1 met een chickenburger, sla, spek, tomaat, avocado, kaas, tomaten tapanade en aioli, echt ongelovelijk lekker.
De volgende dag uitgeslapen, ontbeten en de queenstown hill beklommen. Was weer een hele opgave maar het uitzicht maakt het dan wel weer goed. Er ging ook een gondel omhoog en omlaag maar daar betaal je dan natuurlijk weer voor. Dat ik terug kwam nog even lekker bij lake wakiputa gelegen. In de avond eerst mijn gratis dinner gegeten van de hostel, ze hebben iedere avond een free dinner meal, beter kan je het niet hebben. En in de avond met florence nog een klein dramkje gedaan in de find, natuurlijk ook een cocktail uit de theepot gedronken en als je in nomads verblijft krijg je ook een gratis bier of spirit om 10pm. Als backpacker ga je houden van alle gratis dingen hihi. Maar rond 10.45pm terug gegaan naar de hostel want de volgende dag werd ik vroeg opgepikt voor de milfordsound trip.
Om 8am waren we er klaar voor om richting milford te gaan. Het was een lange busreis. Maar na 2 uur stopte we in Te anau, waar we een ontbijtbreak hadden. Ze hadden daar een heerlijke bakkerij waar ik een warme sausageroll gehaald heb. De volgende stop was bij Mirror lakes, waar je inderdaad een reflectie zag maar niks zal de lake matheson lake overtreffen. Daarna hadden we nog wat fotomomentjes langs de weg en stopte we nog bij de chasm, voor een korte wandeling van 10 minuten, maar het regende flink op dat moment en me regenjas vergeten dus dat heb ik over geslagen. Dit was de laatste stop voordat we om 13.15pm bij milford sound aankwamen. Om 13.30pm hadden we de boottocht. Maar helaas zat het weer niet mee, het regemde flink, een hoop wind en erg bewolkt, dus we konden bijna niks zien. Dus het was meer het bootritje wat we haden dan dat we konden genieten van het landschap. En toen was het weer een lange rit terug van 4 uur.
Om 7.30pm terug in de hostel, gedoucht, omgekleed en op stap gegaan. We gingen de pubcrawl doen: 5 bars, 5 shotjes, de icebar, pizza en heel veel gezelligheid. We begonnen om 9pm bij de find waar ik me theepot cocktail kon drinken, toen door naar de skybar, daarna locol, toen de icebar, dat was super grappig, we kregen allemaal een jas en handschoenen en gingen we de -5 icebar in. Daar cocktails gedronken en na 3 kwartier zijn we door gegaan naar de boiler room, 1 van mijn favoriete bars, daar lekker gedanst. Uiteindelijk nog naar een andere bar gegaan en vanaf daar ging iedereen zijn eigen weg. Uiteindelijk zijn wij nog naar de cowboys gegaan en we wouden nog naar de boilerroom, maar sommige kwamen daar niet in dus zijn we terug gegaan naar de hosel het was ook al 3 uur dus het was ook wel een mooie tijd om terug te gaan. Oo maar de volgende dag een verschrikkelijke kater, dat was lang lang geleden dat ik me zo beroerd heb gevoelt. Ik heb de volgende dag dan ook niet veel uitgevoerd en vooral in me bed gelegen, wel een frisse neus gehaald, zonder succes haha. Zonde van me dag, maar ik moet maar zo zien het was een geslaagde nacht uit in queenstown. Rond 6en begon ik een beetje bij te komen en ben ik met sian verse koekjes gaan halen bij cookie time, heerlijke verschillende chocolade koekjes. In de avond nog even wat wezen drinken in de bar, maar voor mij geen alcohol, ik zat aan de heerlijk appelsap, ik kon geen alcohol meer zien. Maar hoe dan ook, ik wou nog een fergburger eten voordat ik queenstown zou verlaten, dus die heb ik op het laatste moment nog gegeten. Het was gekkenhuis daar, het was 8.30pm en er stond een meega rij. Ik had nummer 100 en hij stond op 60, dus dat was even wachten. Ik had niet heel veel trek, maar de fergburger was toch wel heel erg lekker, blij dat ik er nog 1 gegeten heb. De 4 dagen in queenstown zijn voorbij gevlogen, een hele leuke tijd gehad daar. Me volgende bestemming is lake tekapo, waar ik 2 dagen blijf.

Lake Tekapo (23 en 24 feb)
Om 9.30 zijn we naar lake tekapo gegaan. Met een tussenstop in twizel voor onze boodschappen en daarna een tussenstop bij lake pukaki, wat een prachtige lake is met helder blauw water wat van de glaciers afkomt. In de bus had ik morgan ontmoet, aardig meisje van florida. Besloten om ons zelf te verwemnen en samen heerlijke steak gemaakt. In de avond met nog wat andere naar de lake gegaan om naar de sterrenhemel te kijken. Was echt weer geweldig, alleen mega koud. Tekapo staat bekend om zijn sterrenhemels, wat terecht is, duizenden steren om ons heen en 3 vallende sterren gezien. Daarrna vrij vlot naar bed gegaan, was ook alweer 11.30pm, want de volgende dag werd ik om 8am opgehaald om naar de mount cook te gaan. Wat hadden we een prachtige dag zeg, in de ochtend een strak blauw lucht, waar wel tegen over stond dat het heel koud was en er enorm veel wind stond, maar dat maakte niet uit, daar kan je je op kleden. Op de weg naar mount cook op verschillende plekken gestopt om wat foto's te kunnen maken, waarop je mount cook zag en lake pukaki. De prachtige blauwe laken blijven onvoorstelbaar mooi. Om 10am kwamen we daar aan, samen met ibis een meisje die ook naar de mount cook ging, nog een klein oontijt gedaan in het café en daarna zijn we gestart met de hike, de hook valley hike van 4 uur. Geweldig mooi weer, we liepen door de mountains over bruggen en stenen en uiteindelijk kwamen we uit bij een lake waar je de ijsblokken in het water zag liggen, met de besneeuwde mountains op de achtergrond. Het was een hele fijne hike om te doen eindelijk geen hike waar je constant omhoog hoeft te lopen, gewoon een easy hike met een prachtige omgeving. Dat we terug liepen want het was dezelfde weg terug alleen dan met een ander uitzicht, werd het steeds meer bewolkt en op het einde wat motregen. Een prachtige dag gehad. Ik zit nu ondertussen alweer in christchurch, dat wordt in me volgende blog vervolgd.

Dit was alweer 2.5 week, nog maar 5 dagen te gaan in nieuw zeeland.
Tot snel maar weer!!
Heel veel Liefs xxx

  • 25 Februari 2014 - 11:35

    Claudia:

    Wat een mooie verhalen! En wat heb je veel gezien. Fijn die blogs dan kan je ze teruglezen als je thuis bent. Veel plezier nog, maar dat lukt je prima! Veel liefs van ons alle 4 xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 27 Okt. 2013
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 16735

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2013 - 22 April 2014

Backpacken in Australie en Nieuw Zeeland.

21 Augustus 2013 - 18 Oktober 2013

Vrijwilligers werk in de Filipijnen

Landen bezocht: