Het noordereiland van nieuw Zeeland - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van Iris - WaarBenJij.nu Het noordereiland van nieuw Zeeland - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van Iris - WaarBenJij.nu

Het noordereiland van nieuw Zeeland

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

07 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Picton

Blog 7
25-01-2014 tm 07-02-2014

Het noordereiland van nieuw zeeland..

Auckland
Na Australie afgereisd naar nieuw zeeland. Ik vloog de 24ste om 20.30 uur van perth naar auckland waar ik de 25ste om 7.40 uur landde. Het was in totaal 5.5 uur vliegen, maar vanwege het tijdsverschil kwam ik daar vroeg in de ochtend aan, het tijdsverschil tussen nederland en nieuw zeeland is nu 12 uur. Niet geslapen en ik kon pas om 2pm inchecken dus dat was wat minder. Maar mezelf wakker gehouden met wat wifi en wat rond gelopen in de city. Auckland is niet heel erg bijzonder, leuk om er voor 2 dagen te zijn, maar dan heb je het er wel gezien. Om 2pm ingecheckt en lekker even me bed ingedoken, naja lekker, me matras was misschien 3 cm dik. Daarna wat wifi gestolen in de mc donalds en daar uiteindelijk ook maar wat gegeten, zag er te verleidelijk uit. In de avond met James wat wezen drinken, was wel grappig die was ik tegen gekomen aan de east coast en die kwam ik nu weer in nieuw zeeland tegen. Daarna optijd me bedje in want de volgende dag werden we om 7am op gepikt door de kiwiexperience bus die me door nieuw zeeland gaat rijden.

Bay of island
Vandaag richting bay of island gereden, om precies te zijn naar het plaatsje paihia. Het was erg regenachtig en bewolkt, maar gelukkig niet heel koud. Maar wel even iets anders dan het warme droge weer in Australië. Om 12.30 geïnstalleerd in de hostel en met Tanja, een erg aardig meisje die ik ontmoet heb in de bus, een wandelroute gaan lopen van een uur, met uiteindelijk aardig wat regen, dus ik mocht mijn regenjack dan eindelijk ook voor de eerste keer gebruiken haha. De wandeling was opzich wel mooi, maar na een half uur kwamen we bij de look out en toen keken we tegen alleen maar bomen aan, dat was een beetje een domper haha. Dus zijn we weer terug gelopen naar het begin en zijn we doorgelopen naar de supermarkt om wat dingen te halen. De tijd vloog, nog wat gerelaxd en in de avond hadden we een bbq vanuit de hostel. Steak en een worst, aardappels, salade en brood, was goed te doen. Daarna nog wat gedronken op het terras en nog wat gekletst. De volgende ochtend gingen we om 7am richting cape reinga met de bus.

Cape reinga
Vandaag richting Cape reinga gegaan. En wat hadden we mazzel met het weer, het was vrij fris maar het was droog. Eerst gestopt bij het puketi kauri rainforest, daarna door gereden naar 90 mile beach waar we even gestopt zijn en even verderop gingen we ook sandboarden. Was opzich wel grappig, we moesten alleen een eind omhoog lopen en omdat er heel veel wind stond kwam al het zand in onze ogen en mond dat we naar beneden gingen, dus 1 keer was genoeg. Toen was het al weer tijd voor lunch, tanja en ik hadden lekkere broodjes tonijn gemaakt die we op het strand konden opeten. En toen op naar cape reinga. Ik vond het wel heel bijzonder om daar te zijn, want we waren op het noordelijkse puntje van nieuw zeeland, waar je dus niet meer verder kan. Het was er prachtig. En dan is het weer een lange weg terug naar de bay of island, maar nieuw zeeland is prachtig, je hebt een hele mooie omgeving, dus als je uit het raam kijkt verveel je je niet.

Bay of island/Auckland
Tanja en ik zijn vroeg opgestaan om een hike te gaan doen. We moesten eerst een half uur lopen naar de plek waar de hike begon. En vanaf daar een hike van 1.5 uur gedaan, onwijs mooie route met uitzichten. Daarna kwamen we uit bij de huana waterval. Maar toen moesten we weer terug, een paar meidem van de hostel hadden gezegd dat de kortste route over de high way was en dat zou een half uur zijn anders zou het weer een 1.5 uur terug dezelfde weg zijn en dan nog een half uur. Dus besloten om ook maar langs de high way terug te gaan. Goed te doen, maar na 3 kwartier nog niks en we liepen aardig door. Uiteindelijk na een uur zagen we het tank station en supermarkt, blij dat we daar waren want dan was het nog maar 20 min. Om 1.30pm weer terug met de bus naar auckland, de terug weg nog gestopt bij een waterval voor een korte wandeling. En toen onze weg vervolgd naar auckland waar we om 6pm aam kwamen. Boodschappen gedaan gegeten en nog wat aan gerommeld.

Auckland
Blij dat ik nog een hele dag in auckland had. In de ochtend een wandeltour gedaan van 3 uur rondom auckland, waarbij ze dingen vertelde. Ik ben na 3/4 afgehaakt om mijn weg te vervolgen naar mount Eden. Na een flinke klim omhoog kwam ik bij een prachtig uitzicht, vanaf hier kon je over heel auckland uit kijken en hier kon je ook nog de vulkanen zien die daar vroeger waren, best interessant. Toen besloten na 5 uur actief bezig te zijn geweest om de bus terug te pakken naar de city. Nog wat dingen geregeld en gedaan en verder lekker rustig aan gedaan.

Hot water beach
Te gek! We kwamen daar rond de middag aan, alles uit gepakt en om 3pm werden we met de bus naar hahei beach gebracht waar onze wandeling van 45 min naar de cathedral cove begon. Maar eerst het uitzicht al van dat punt, je zag heel veel verschillende eilanden heel mooi. En na 45 minuten wandelen kwamen we aan bij de cathetral cove op het strand. Daar zijn we voor 1.5 uur gebleven. Wat gezwommen van de rotsen af gesprongen en nog een beetje geprobeerd een kleurtje te krijgen. Maar je moet hier onwijs uitkijken met de zon want er is geen ozonlaag, dus verbramden gaaat ontzettend snel. Rond 6pm gingen we weer terug, wat gerelaxed, gegetem en om 9pm gingen we naar het strand om onze eigen hot water pool te maken. Dit was echt te gek, als een team waren we aan het scheppen en het bizarre was het water werdt op sommige plekken gewoon echt heel heet, dus als je aan het scheppen was en iets te ver met je voeten in het zand zakte was het kokend. Uiteindelijk na een uur scheppen hadden we een mega pool waar we met zijn alle in konden zitten. Na een lange tijd weer eens een heerlijk warm bad haha. Bizar dat het water zo heet kan worden, maar dat komt omdat er zoveel vulkanen hier in nieuw zeeland zijn.

Waitomo
En toen was het helaas alweer tijd om verder te gaan. Op naar waitomo, maar voordat we daar aankwamen zijn we eerst nog gestopt bij karangahake om een korte wandeling te maken van 45 minuten over bruggen, door donkere grotten en met verschillende kleine watervallen. Door naar waitomo waar eigenlijk niet zoveel te beleven valt. Waitomo staat vooral bekend om zijn grotten. Die middag heb ik een wandeling gemaakt door de grot kaikura, wat wel weer een keer bijzonder was om te zien, met de stalegmieten en stalegtieten. Verder in de avond nog wat gedronken op het terras en nog met wat andere meiden op de kamer geklets, blog geschreven en te bed.

Roturoera
Vandaag konden we uitslapen, om 9am vertrokken we richting rotorura maar met een tussenstop voor de ruakuri waterval. Om 2pm kwamen we aan in roturoera waar ik voor 1 nacht ben gebleven. In de middag met meera wat rond gelopen in roterura, de geur is echt verschrikkelijk daar, dat komt door de vele modderbaden die ze daar veel hebben. Dat is dan gewoon in het park, bijzonder hoe dat ontstaat. In de avond hadden we een te gekke show van de maories. De maori cultuur is de oudste cultuur van nieuw zeeland. Was heel interressant, werd van alles verteld, en er waren kleine activiteten tussendoor. Ik deed bijv. Een spel wat hun spelen voor de ontwikkeling, waarbij je 3 stokken had en dan naar links of rechts moest lopen en dan de volgende stok moest vastpakken. En als je de stok liet vallen dan was je af, was wel heel grappig. Daarna een kort concert en na het concert tijd voor dinner, met lam, kip, groente, aardappelen, brood en als toetje pavlavo, perzikken en custard, het was een geslaagde avond.

Taupo
Voordat we naar taupo gingen zijn we gestopt bij de huka waterval met een mega stroming. En toen door gegaan naar taupo. Je hebt daar lake taupo en singapore past daar in dus dat is vrij groot. Daar lekker gelegen en in de avond zonsondergang gekeken over lake taupo.

Alpine tongariro crossing
De volgende dag de tongariro alpine crossing gedaan. Dit is een hike van 6 tot 9 uur. Om 5.30am werd ik opgepikt van me hostel. Het was eerst nog 1.5 uur rijden naar het beginpunt. Om 7.30am startte ik met de hike, het eerste gedeelte was veel met trappen omhoog, na 2 uur kwam je dan bij het punt dat je de mount doom kon beklimmen. Dit is de mountain die te zien is in de lord of ring film. Ik zat eerst te twijfelen of ik het zou doen, uiteindelijk met nog 2 amdere meiden toch een poging gedaan. Maar wat was het zwaar, je had gedeeltes met rotsen waar je je op kon afzetten maar ook grote gedeeltes met zacht zand en kiezels waardoor je steeds weer weg gleed en dat 1.5 uur lang op een stijle vulkaan. Ik heb wat geklaagd de weg omhoog maar ik ben blij dat ik het gedaan heb want het uitzicht was echt geweldig daar boven. Maar ja als je omhoog klimt dan moet je ook weer naar beneden, dat was ook nog een hele uitdaging. Het was zo stijl dat je contineu weg gleed, dus we zijn glijdend naar beneden gegaan, soms ging je iets te hard en dan ging je weer onderuit. Uiteindelijk waren we met een uur weer beneden. En toen begon deel 3, dat was nog een hike van 4 uur. Was ook nog een hele uitdaging, omhoog en omlaag, maar met een prachtige omgeving. De laatste 1.5 uur was alleen maar naar beneden en toen begon ik mijn knieën te voelen het laatste uur was dan ook gedachtes op nul en lopen en we moesten nog door lopen ook want de bus zou om 4.30 pm vertekken. En wij kwamen daar dan ook precies om 4.30pm aan. Aangemeld dat we weer terug waren en daarna gelijk me schoenen uitgedaan en wat vonden mijn voetjes dat fijn. Het was een hele uitdaging maar zeker de moeite waard. De volgende dag enorme spierpijn dus lekker rustig aan gedaan en wat bij de lake gelegen.

River valley
Om 7.15am werd ik opgepikt bij me hostel om naar river valley te gaan. Met een paar tussenstops in tongariro natinonal park en de Tawhai falls kwamen we om 2pm aan in river valley. Daarna met een stel andere wild water rafting gedaan. Dat was erg leuk om te doen, veel watervallen en stromingen. Het was 2 per boot, we waren een goed team, bijna 1 keer ondersteboven met de boot, maar dat corrigeerde we goed. We mochten nog van de rotsen afspringen, dat was wel even een leuke break tussendoor. Na 2.5 uur waren we op het einde en gingen uiteindelik nog heel veel boten express ondersteboven, was good fun.

Wellington
De volgende dag zouden we om 9.30 am vertrekken, maar de accu was stuk dus geen mogelijkheid om verder te gaan. Uiteindelijk zijn we om 1pm met de kiwiexperiencebus die die dag aan kwam verder gegaan. En kwamen we uiteindelijk pas om 5.30pm aan in wellington. Hier baalde we wel van want we hadden helemaal niks meer aan onze middag in wellington. En we konden er maar 1 nacht blijven omdat alle slaapverblijven vol geboekt waren omdat ervan het weekend een belangrijke rugbeywedstrijd plaats vind. Dus we konden ook echt niet langer blijven. In de avond wat rond gelopen in de city en wat gedronken in de pub. Maar jammer genoeg niet veel van wellington kunnen zien.

De ferry naar het zuidereiland
Om 9am vertrok de ferry, naja een ferry, het leek wel een cruiseship naar het zuidereiland. In de ochtend een mega ontbijt met eggs, bacon en sausages en daarna een plekje gezocht waar we 3 uur konden vertoeven. Daarna kwamen we aan in picton waar we met een paar andere voor een nachtje bleven. Dit wordt vervolgd in me volgende blog.

Dit was mijn eerste deel van nieuw zeeland, uiteindelijk 12 dagen in het noordereiland geweest ipv 14 omdat het mega druk is overal. Wat waren mijn hoogte punten, ik denk toch wel cape reinga, helemaal in de top van de noordereiland en de tongariro crossing, dat was zwaar, maar echt amazing. En de omgeving is prachtig, veel bergen, vulkanen en veel groen, je hoeft je geen moment te vervelen als je in de bus zit, want je ziet genoeg. Dat is wel een heel groot verschil met Australië. Ik ga nu naar het zuidereiland wat nog veel mooier moet zijn, hier zal ik tot 2 maart blijven en dan vlieg ik terug naar Melbourne.

Heel veel liefs en tot snel xxx

  • 07 Februari 2014 - 22:41

    Rommie Klijn:

    Fantastisch wat je allemaal meemaakt. Fijn dat je zo geniet en altijd weer mensen ontmoet waar je dingen samen mee kan doen.
    Lieverd veel plezier en geniet van het zuideiland. Ben trots op.
    Liefs XX

  • 08 Februari 2014 - 20:03

    O IJme En T Jannie:

    Hoi Iris
    Wat weer een lang verhaal,wij hebben weer genoten. Dank je wel dat je ons zo op de hoogte houdt. Zo te lezen is Nieuw Zeeland een heel ander land dan Australië, wel leuk voor je om die verschillen zo te zien. Ook fijn om zoveel nieuwe mensen te ontmoeten,en ook heel belangrijk dat het klikt.
    Hier is alles nog goed en gaat alles gewoon zijn gangetje. Wij zijn nog een weekend weg geweest, in een bungalow van Landal, was wel even gezellig, wij hebben geshopt en heerlijk zitten knutselen. Ome IJme is nu op de schilder toer, kleine schilderijtjes, leuk hoor, zo blijft hij van de straat hè. Lieve Iris, lekker genieten nog even en de hartelijke groeten van o IJme en t Jannie

  • 09 Februari 2014 - 16:09

    Richard:

    Mooi verhaal Zus! Heb je nog wel voeten over van al dat gewandel? Je ziet wel weer onzettend veel, leuk hoor, een hele mooie ervaring.

    Geniet er ervan.

    Dike kus en knuffel van je Boer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 27 Okt. 2013
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 16698

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2013 - 22 April 2014

Backpacken in Australie en Nieuw Zeeland.

21 Augustus 2013 - 18 Oktober 2013

Vrijwilligers werk in de Filipijnen

Landen bezocht: